Hoe data kan helpen medewerkers gelukkig te maken én te houden

Ben je happy op je werk? Een vraag die we bij AMP Groep graag stellen. Sinds kort meten we het werkgeluk met de tool 2DAYSMOOD. De combinatie tussen persoonlijke coaching en data blijkt waardevol. We interviewden Agnes Nijhof, HR-manager bij AMP Groep, over het geheim van gelukkige collega's.

Link naar een interview met Agnes de HR medewerker

Hoe zou je jezelf omschrijven?

“Ik ben een mensenmens en ik loop graag rond om te vragen hoe het met je is. De functie van HR manager is mij dan ook op het lijf geschreven, maar het is me niet komen aanwaaien. Ik heb moeten aantonen dat HR steeds belangrijker werd binnen onze organisatie. Dit kwam vooral door de sterke groei die AMP Groep in de laatste jaren heeft meegemaakt. Want, hoe meer personeel, hoe meer werk. En met werk bedoel ik natuurlijk: medewerkers gelukkig maken en tevreden houden.”

Laten we gelijk met de deur in huis vallen. Zijn de medewerkers bij AMP Groep gelukkig?

Nou, niet altijd, en dat kan ook niet. Maar we proberen er wel alles aan te doen. Vooral omdat we nu een flinke groei meemaken is het belangrijk om de werkdruk en daarmee het werkgeluk goed in de gaten te houden.

Duidelijk! Hoe houd je dit goed in de gaten?

Sinds kort zijn we begonnen met het meten van het werkgeluk via een tool genaamd: 2DAYSMOOD. Door gerichte enquêtes uit te sturen naar onze medewerkers krijgen we een goed beeld van het werkplezier. Zijn de mensen happy? Nu weten we dat dat op sommige punten beter kan en kunnen we hier actief op gaan sturen.

Ben je altijd al bezig geweest met werkgeluk bij AMP Groep?

Nee, zeker niet. In het begin was ik Officemanager. Ik hield me bezig met facilitaire werkzaamheden, de ontvangst van gasten en het organiseren van evenementen. Ook was ik verantwoordelijk voor een aantal HR-taken. Toen we gingen groeien moest er meer focus komen.

Die groei gaf je dus de kans om te doen wat je echt leuk vond.

Zeker, ik had ook echt een doel voor mezelf: als AMP Groep meer gaat groeien dan wil ik graag de HR-functie invullen. Nou, dat is gelukt!

Dat ging gelijk super gestroomlijnd natuurlijk!

Nou, niet helemaal. Ik moest mezelf wel even bewijzen op deze nieuwe functie. Van officemanager naar HR-manager was best wel een grote stap. Daarnaast werd ik automatisch ook de vertrouwenspersoon binnen AMP Groep. Mijn collega’s moesten daar wel aan wennen. En dat is natuurlijk logisch.

Je moest dus strijden voor je plek. Is dat gelukt?

Ik ben gewoon mezelf gebleven en dat is erg belangrijk. Al snel kwamen mijn collega’s erachter dat ik niet veranderd was en wisten ze me te vinden met vragen.

Welke vragen kreeg je dan zoal?

Meestal waren het praktische vragen over het salaris of contracten, maar ook persoonlijke vragen over werkgeluk en werkdruk kwamen regelmatig voorbij. Het is goed om te weten dat er nog niet echt een HR-structuur bestond. Het was een spannende tijd van snelle groei en de nodige stappen moesten in rap tempo gezet worden. Al snel merkten we dat een duidelijke structuur binnen de organisatie noodzakelijk was, waardoor we zijn begonnen met verzuimbegeleiding.

Verzuimbegeleiding?

Ja, denk bijvoorbeeld aan het opzetten van proeftijdgesprekken, evaluatiegesprekken (na 3 maanden) en exitgesprekken. Maar ook aan het opbouwen van contacten met bijvoorbeeld een arbodienst en het inzetten van externe coaching. Allemaal processen die me hebben geleerd dat oprechte aandacht de sleutel is tot een happy bedrijf.

Van het opzetten van HR structuren naar het meten van werkgeluk. Een spannende job!

het is vooral een hele leuke job waarin mensen centraal staan. Nu we met 2DAYSMOOD bezig zijn zien we de eerste resultaten en dat is heel interessant.

Als mensenmens kijken naar data. Past dat wel bij je?

Ik ben inderdaad geen datapersoon. Ik hou van persoonlijke contact en dat moet altijd de basis zijn van mijn werk. Toch heeft 2DAYSMOOD mij overtuigd. Door middel van gerichte vragen krijg je een supermooi overzicht van het werkgeluk en kun je trends herkennen. We moeten natuurlijk wel handelen en iets met de feedback doen. En daar zijn we dan ook druk mee bezig!

Maak ook het verschil bij AMP Groep

Wil jij ook aan de slag bij AMP Groep op fulltime- of parttimebasis? Check hier onze vacatures!

Deel dit artikel:
LinkedIn
Email
WhatsApp