Een onconventionele start
Koos Verhave stapte in 2005, zonder logistieke achtergrond, in bij AMP Groep, dat toen vooral actief was in het omruilen van kapotte telefoons voor telecombedrijf Orange. Hij werd benaderd op basis van zijn ervaring op het gebied van strategie, innovatie en zijn vermogen om mensen te verbinden. De oprichters van AMP Groep waren destijds namelijk op zoek naar nieuwe mede-eigenaren om het stokje aan over te dragen. Een grote stap, die uiteraard gepaard ging met een substantiële investering. Daarom ging hij eerst een paar maanden op “snuffelstage” om te verkennen of zijn ideeën uitvoerbaar waren én of er groeipotentie zat in het bedrijf. Je raadt het al: dat bleek het geval!
In zijn rol als commercieel directeur richtte hij zich al snel op business development en klantgerichte innovatie. Niet de standaard distributielogistiek die concurrenten leverden, maar klantgestuurde dienstverlening: “Wanneer wil je iets ontvangen?” werd leidend, in plaats van “Je krijgt het dan, dus zorg dat je er bent.” Die klantgerichte aanpak vormt tot op de dag van vandaag het fundament van AMP Groep.
Telecom als katalysator
AMP Groep vond zijn eerste grote groeikans in de telecomsector, die op dat moment booming was door de ontwikkeling van en vraag naar mobiele telefoons. Na Orange volgden dan ook snel KPN Hi, Odido (voormalig T-Mobile), Vodafone en Telfort. De toegevoegde waarde van AMP Groep? Die lag in het op afspraak leveren van de telefoons, inclusief klantidentificatie ter voorkoming van fraude en directe activatie van het abonnement. Koos vertelt: “Ons concept sloeg vooral aan omdat het grootste deel van de verkoop van telefoons destijds via winkels en online resellers verliep. Deze online spelers roomden een deel van de commissie af van de operators. Daarnaast was het lastig concurreren, omdat zij vaak stunten met gratis spullen bij aanschaf van een nieuwe mobiele telefoon. Met AMP Groep konden zij wél een verschil maken: namelijk in de logistiek!”
In een markt die draaide om snelle verkoop en commissies vanuit derden, bood AMP Groep namelijk juist onderscheid via betrouwbaarheid, snelheid en uiteindelijk ook fraudepreventie. Dankzij innovaties zoals de ontwikkeling van digitale formulieren met live creditchecks aan de deur, zorgden ze in een later stadium voor een nóg hogere conversie en klanttevredenheid – óók voor de consument.
Van telecom naar identificatie-expert
De expertise in identificatie bleek breder inzetbaar. Banken – zeker online spelers zonder fysieke kantoren – moesten voldoen aan de Wet ter voorkoming van witwassen (Wwft) en zochten een betrouwbare partij voor klantidentificatie op locatie. “Bij veel banken was er geen filiaal meer om klanten te ontvangen. Door op afspraak langs te gaan bij de klant konden we de identiteitsverificatie op iedere gewenste locatie voor hen uitvoeren, inclusief een geverifieerde identiteitsverklaring met biometrische handtekening. Die kon via een verzegelde file richting de bank worden gestuurd,” licht Koos toe. Een dienst die aansloeg bij zowel nieuwe onlinebanken als traditionele banken die steeds meer filialen sloten vanwege bezuinigingen.
De groei die hiermee gepaard ging, vroeg ook om interne aanpassingen: systemen moesten voldoen aan de hoogste standaarden op het gebied van privacy en cybersecurity. Dit leidde tot grote investeringen in IT en procesautomatisering. In 2022 lanceerde AMP Groep zelfs een eigen identificatie-app waarmee ook digitale identificaties op het hoogste betrouwbaarheidsniveau konden worden aangeboden voor burgers én eHerkenning.
Documenten, waardepapieren en beroepspassen
In samenwerking met de overheid startte AMP Groep rond 2009 gesprekken over het bezorgen van officiële documenten zoals paspoorten, rijbewijzen en beroepspassen. Gemeenten en ministeries zagen in dat de traditionele aanpak – twee keer langskomen bij de balie – inefficiënt en klantonvriendelijk was. Maar ook dat het bezorgen van deze documenten een mogelijkheid kon bieden om de druk op de balies te verlichten.
Na jarenlange voorbereiding, pilots en intensieve toetsing door het ministerie van Binnenlandse Zaken, werd in 2016 eindelijk groen licht gegeven voor de landelijke uitrol van deze dienst. En met succes. “Inmiddels zijn wij dé partij voor veilige, betrouwbare en gecertificeerde documentbezorging en maken al meer dan 60 verschillende gemeenten gebruik van onze diensten. Maar ook voor bedrijven en instellingen waarvoor beroepspassen met certificaten (zoals taxipassen of rijkspassen) essentieel zijn, is onze dienst een optimale uitkomst,” zegt Koos.
Doorbraak in medische bezorging
“De medische markt betreden was een nieuwe uitdaging die we in 2015 aangingen. We zagen namelijk dat met de verschuiving van dure medicatie naar ziekenhuisapotheken, ook de verantwoordelijkheid voor levering bij het ziekenhuis kwam te liggen.” AMP Groep speelde hierop in met op maat gemaakte GDP-bezorgdiensten, inclusief geconditioneerd vervoer. De uitdaging hierbij zat niet alleen in het vervoer, maar ook in het waarborgen van de kwaliteit.
“Bij stadsroutes gaat iedere 10 minuten de deur open. Bij hoogzomer en hartje winter was het vaak lastig om de temperatuur constant te houden en dus ook lastig om kwaliteit te bieden. We moesten hier iets aan doen en wilden daarnaast ook aantonen dat wat wij beloofden, daadwerkelijk zo was. Met die gedachte hebben we de CoolConnected box ontwikkeld zodat we per pakket kunnen monitoren of deze de juiste temperatuur heeft.” De CoolConnected box is een innovatieve, temperatuurbestendige verpakking die dankzij NASA-isolatiemateriaal en realtime temperatuurmonitoring via het LoRa-netwerk van KPN garandeert dat medicatie altijd onder de juiste condities wordt bezorgd.
Deze dienst aan de man brengen bleek een lastig proces: “We hebben sinds de start in 2015 eerst 1,5 jaar met een consultant gewerkt die de markt kende. Een bewezen trackrecord is namelijk essentieel om te slagen in de medische wereld. En die hadden we nog niet. We moesten simpelweg een kans krijgen om ons te bewijzen. En die kregen we gelukkig in 2017 bij het AMC. Daarna volgden al snel meer (poliklinische) apotheken en zijn we doorgegaan met het uitbreiden van onze dienstverlening. In de praktijk betekende dit vooral: heel hard beuken op deuren, én een lange adem hebben. Met succes, want binnen 4 jaar waren we marktleider van medische bezorging in Nederland!”
Nieuwe focus: IT-bedrijfsmiddelen en lifecycle management
De coronapandemie versnelde de transitie naar thuiswerken. Hierdoor ontstond een nieuwe behoefte aan het veilig, efficiënt en op afspraak leveren van IT-bedrijfsmiddelen aan huis. Niet alleen door bedrijven, maar ook door IT-leasemaatschappijen. “AMP Groep is in dit gat gesprongen met een nieuwe logistieke dienst gericht op de volledige lifecycle van IT-bedrijfsmiddelen: van de levering, omruiling en het retournemen tot het ondertekenen van gebruikersovereenkomsten. Hierbij hebben we alles digitaal en realtime traceerbaar gemaakt, inclusief statusupdates, zodat iedere stap binnen het proces inzichtelijk is.” Deze combinatie van precisielogistiek en slimme software maakt AMP Groep uniek in de markt.
Blik op de toekomst
AMP Groep is inmiddels veel meer dan een logistieke dienstverlener. Het is een hybride organisatie die technologie, procesbeheersing en klantgerichte dienstverlening met elkaar integreert én constant vernieuwd. Of het nu gaat om medische distributie, identificatiediensten of het beheren van IT-assets: AMP Groep denkt vooruit, automatiseert waar mogelijk en blijft bouwen aan vertrouwen – bij klanten én in de maatschappij.
Zoals Koos Verhave het verwoordt: “Als we nieuwe medewerkers zoeken, dan wil ik dat zij denken: als ik mij verbind aan AMP Groep, dan krijg ik succes.” Dat succes is natuurlijk geen toeval, maar het resultaat van visie, innovatie en een niet-aflatende focus op waardecreatie. Een proces dat nooit stilstaat en altijd in ontwikkeling is.
Wil jij ook aan de slag bij AMP Groep op fulltime- of parttimebasis? Check hier onze vacatures!